ניהול מוניטין באינטרנט וניהול רושם בפייסבוק קריטיים לקריירה שלך

ניהול מוניטין באינטרנט

ניהול מוניטין באינטרנט וניהול רושם בפייסבוק – הקדמה

ניהול מוניטין באינטרנט וניהול רושם הם הגדר חובה ובמיוחד בעשור האחרון שבו הרשתות החברתיות פרצו אל תוך חיינו.
באנגלית זה נקרא: Online Reputation Management = ORM
לפני עידן האינטרנט ולפני עידן הרשתות החברתיות, לפני שלינקדאין, פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ועוד נכנסו אל חיינו, הרושם שהיינו צריכים לנהל היה אך ורק באופליין.
כיום, אנחנו צריכים לנהל רושם גם באופליין וגם באונליין.
הגדרה: מהו ניהול מוניטין / ניהול רושם?
ניהול המוניטין האישי שלנו הוא בדיוק כמו ניהול המוניטין של עסק. כמו שלעסק יש מוניטין, גם לנו באופן אישי יש מוניטין. אנחנו אומרים על אדם למשל: " יש לו מוניטין של איש עסקים ממולח".
על עסק למשל אנחנו עשויים לומר: "יש לעסק מוניטין מעולה בתחום השירות".
מוניטין הוא הרושם שמתקבל אצל אנשים הן לגבי אנשים אחרים והן לגבי עסקים.
כשאנחנו מדברים על ניהול מוניטין וניהול רושם בפייסבוק וברשתות החברתיות האחרות, אנחנו למעשה מדברים על להעביר מסר לעולם שיהיה מסונכרן עם מה שאנחנו רוצים לשדר.
למשל, אם פוליטיקאי רוצה לשדר שהוא איש משפחה מסור אז הוא יעלה תמונות שלו מאירועים משפחתיים ותמונות עם המשפחה שלו.

רוצה למצוא עבודה מתאימה מהר? להתקדם בקריירה?  לחצו כאן! השיטה של נורית אגמי עובדת בשבילך

מדוע כדאי לנו לעסוק במלאכת ניהול המוניטין האישי שלנו באינטרנט?

לאחרונה פורסם סקר של חברת Jobvite בנוגע לגיוס עובדים ברשתות חברתיות. הסקר נערך בקרב 1,000 אנשי גיוס ומשאבי אנוש מסביב לעולם. נכון שהסקר הזה לא נעשה בקרב מגייסים ישראלים אך גם אם אנחנו בפיגור אחרי המדינות המובילות בעולם המפותח, בסופו של דבר גם אנחנו נדביק את הפער. להלן הממצאים מתוך הסקר:

>92% מגייסים או מתכוונים לגייס עובדים בעזרת רשתות חברתיות כאשר לינקדאין היא הרשת העדיפה עליהם

73% מהמגייסים גייסו עובדים דרך רשתות חברתיות כאשר לינקדאין מובילה בהפרש ניכר בכמות הגיוסים של עובדים.
גיוס דרך לינקדאין

זאת אומרת, שלא רק שמגייסים מחפשים ברשתות החברתיות מועמדים אלא הם אכן מאתרים את המועמדים שם, פונים אליהם ומגייסים אותם.

נמצא גם שלינקדאין היא הרשת המובילה לא רק מבחינת העדפות המגייסים אלא גם מבחינת התוצאות שהיא מביאה בפועל.

89% מהמגייסים גייסו מועמדים דרך לינקדאין לעומת 26% דרך פייסבוק ורק 15% דרך טוויטר.

כ- 86% מהמגייסים מסתכלים בפרופילים של מועמדים ברשתות החברתיות.

מגייסים מסתכלים בפרופיל

ניהול מוניטין – על מה לשים דגש? או במילים אחרות על מה מסתכלים המגייסים לכם בפרופיל ברשתות החברתיות השונות? 

  • 78% מהמגייסים מתייחסים באופן שלילי לאזכורים של סמים בלתי חוקיים
  • 66% מהמגייסים מתייחסים באופן שלילי למועמדים שמעלים פוסטים או טווטים בעלי היבטים מיניים.
  • 61% מהמגייסים אמרו שהיחס שלהם הוא שלילי כלפי מועמדים שנמצא שהם מדברים בשפה לא יפה ברשת (קללות, דיבורים פוגעניים וכו').
  • 54% מהמגייסים מתייחסים באופן שלילי למועמד שמפרסם טוויטים או פוסטים עם שגיאות כתיב.
  • 47% מתייחסים באופן שלילי למועמד במידה והם יראו שהוא צורך אלכוהול.

לעומת זאת:

  • 80% מהמגייסים מתייחסים באופן חיובי למועמדים שחברים בארגון מקצועי
  • 66% מהמגייסים מתייחסים באופן חיובי למועמדים שמתנדבים או תורמים לצדקה.



עכשיו זה קל!

למצוא עבודה מתאימה מהר..

להתקדם בקריירה

להרוויח יותר!

התחל כאן

ניהול מוניטין ברשתות החברתיות הוא מאוד חשוב כי זה הרושם הראשוני שמקבלים עלינו אנשים שלא מכירים אותנו כגון מגייסים.
בעידן של הרשתות החברתיות, מגייסים גם יכולים למיין את המועמדים על פי קורות חיים שהם שלחו ועדיין להסתכל על הפרופיל שלהם בלינקדאין, בפייסבוק וברשתות חברתיות נוספות.

 

ניהול מוניטין ברשתות החברתיות – אל תזניחו את פייסבוק או כל רשת חברתית אחרת

מכיוון ש- 86% מהמגייסים מציצים למועמדים בפרופיל, שזה אומר שבפועל כמעט כולם מסתכלים למועמדים בפרופיל. כאשר מגייס מאתר מועמד בלינקדאין, הוא יסתכל בעיקר בפייסבוק שלו וגם בטוויטר שלו וברשתות החברתיות האחרות שהוא נמצא.

ניהול מוניטין בפייסבוק הוא ראשון במעלה

ניהול רושם בפייסבוק הוא החשוב ביותר כי שם רובנו חולקים את רוב המידע או לפחות את רוב המידע הלא-רשמי. אז נכון שהמגייסים מעדיפים את לינקדאין והם יאתרו את המועמדים בלינקדאין אבל הם יסתכלו על הכרטיס בפייסבוק של המועמד. אמנם הכרטיס בלינקדאין הוא מקצועי ומכיל את קורות החיים של המועמד ומידע רשמי אחר כגון קורסים, השתלמויות ואיפה המעומד מתנדב אך הוא מוגבל בכמות המידע הלא-רשמי לעומת פייסבוק. כמובן שהמגייסים מתרשמים מהרושם שנוצר מתוך הכרטיסים של המועמד ולא מהמועמד עצמו ולכן אנחנו צריכים לנהל רושם. נניח לרגע שאתה רווק בן 30 שעובד בתור מהנדס בחברת הייטק ואתה יוצא פעם בשבוע לבלות עם החברים שלך בפאב. לרוב, אנשים מעלים תמונות בפייסבוק מאירועים חברתיים. מגייסים עשויים לקבל רושם שגוי – אם מועמד יוצא לפאב בסוף שבוע והוא מעלה כל שבוע רק תמונה אחת מהבילוי השבועי, ייצא שלאחר שנה יהיו לאותו מועמד עשרות תמונות שבהן הוא מופיע מבלה בפאב ובחלק מהתמונות תהיה מונחת לידו כוס בירה ובחלקן אפילו המועמד יחזיק את כוס הבירה ביד. המועמד שלנו יוצא נניח רק ביום שישי בערב ושותה רק בירה אחת באותו ערב. הרושם שמגייסים עשויים לקבל על אותו מועמד זה שהוא בליין ו/או שתיין למרות שאין קשר בין המסקנה שלהם לאמת.

בארץ אין כמעט מודעות לנושא שלניהול מוניטין. מועמדים לא מודעים לחשיבות של זה.  אנחנו כל הזמן יוצרים רושם אצל אנשים אחרים, בין אם אנחנו מודעים לכך ובין אם לאו. עד שהמועמדים ילמדו את אומנות ניהול הרושם באינטרנט, על אנשי הגיוס להתייחס בסלחנות לפרופילים האישיים של המועמדים בפייסבוק ולהבין שזה לא תמיד מה שנדמה לנו. אנשי גיוס טובים גם "יחפרו" לעומקו של הפרופיל ועשויים להסתכל על תמונות של המועמד מלפני 5 שנים ועל מה שהוא כתב לפני שנים. אז גם פה נדרשת מידה של פתיחת ראש ולהבין שמה שאדם כתב או עשה בגיל 23, לאו דווקא משקף אותו בגיל 28.

מחפשים עבודה?

שידרוג בקריירה?


גיוס עובדים בעידן הרשתות חברתיות מציב בפני אנשי הגיוס מידע שלא היה קיים קודם לכן. קודם לכן, בעבר היה למגייסים רק את מסמך קורות החיים המסורתי ועכשיו יש הרבה מידע שהוא פתוח לעיני כל. מתחילות לעלות כל מיני שאלות בקשר לגיוס עובדים ברשתות חברתיות, כולל שאלות אתיות – על מותר להסתכל ועל מה לא? האם הרושם שאנחנו מקבלים הוא אמיתי ונכון? או שאולי למרות שאנחנו מקבלים רושם מסוים, אין בין הרושם הזה למציאות כל קשר? יכול להיות שדווקא "עודף" המידע, הוא זה שיחבל בסיכויים של מועמדים ממש טובים. גיוס עובדים ברשתות חברתיות מעלה כל מיני סוגיות שאנשי גיוס לא נתקלו בהן בעבר.
דבר אחד בטוח, אם המידע שלכם גלוי לעיני כל, אז תהיו בטוחים שמישהו מסתכל עליו ולא בטוח שהוא מקבל את הרושם שאתם הייתם רוצים שהוא יקבל.

מגייסים אוהבים לגייס מועמדים פסיביים ברשתות החברתיות 

מועמדים פאסיבים בלינקדאין

אתם עשויים לומר: "אבל אנחנו לא מחפשים עבודה, אז למה צריך להיות איכפת לנו מניהול רושם?
נכון שניהול מוניטין הוא קריטי יותר בתקופה שבה מחפשים עבודה. יחד עם זאת, גם אם אתם לא מחפשים עבודה, עדיין מאוד חשוב שהפרופילים שלכם ברשתות החברתיות יעבירו את הרושם שאתם מעוניינים להעביר. מדוע? כי זה לא משנה אם אתם מחפשים עבודה או לא… עדיין מגייסים (ואנשים נוספים אחרים) מסתכלים לכם על הפרופיל.
מגייסים מחפשים מועמדים פסיביים ברשתות החברתיות מהסיבות הבאות:

  • הרי יש יותר היצע ומבחר של אנשים עובדים מאשר מובטלים ויהיה יותר קל למצוא מועמד מתאים מבין כל האנשים מאשר מקומץ מחפשי העבודה.
  • עבור מגייסים מחברות השמה יש סיכוי הרבה יותר גבוה להצליח בהשמה עם מועמדים פסיביים כי המעסיק לא קיבל את קורות החיים שלהם ממקור אחר.
  •  מועמדים שעובדים נתפסים כמועמדים טובים יותר – ידיד טוב שלי תמיד אומר שמעסיקים אוהבים "לגנוב" מועמדים ממעסיקים אחרים. אני הייתי אומרת שמעסיקים חושבים שמועמדים טובים אף פעם לא מובטלים וגם אם הם מובטלים אז מדובר בתקופה קצרה של חודש-חודשיים (מה שנקרא בין-עבודות).

מכיוון שמחפשים אתכם ברחבי הרשת גם כשאתם לא מחפשים עבודה, אתם עשויים להפסיד את משרת חלומותיכם רק כי המגייס הסתכל בפרופילים שלכם וקיבל רושם שלילי. העניין הוא שאתם אפילו לא תדעו שהפסדתם את משרת חלומותיכם. לכן, גם אם אתם לא מחפשים, הקפידו על ניהול המוניטין שלכם ברשתות החברתיות ובמרחב האונליין.

רוצה למצוא עבודה מתאימה מהר?

להתקדם בקריירה ולהרוויח יותר?

קבל קורס חינמי


ניהול מוניטין ברשתות החברתיות – סיכום ומסקנות
לינקדאין זו הזירה המובילה לגיוס מועמדים פסיביים מבחינת המגייסים אך ניהול הרושם תקף וחשוב לכל פלטפורמה חברתית אחרות, כולל פייסבוק, אינסטגרם וכולי.
גיוס עובדים כיום לא מוגבל למה שהמועמד כותב על עצמו בקורות החיים אלא המגייסים בוחנים כל מידע גלוי שניתן להשיג על המועמד באינטרנט.
גם אם אתם לא מחפשים כרגע עבודה, חשוב מאוד להשקיע בניהול הרושם.
אם אתה לא תנהל את הרושם של עצמך, הרושם ינהל אותך.
במילים אחרות, אם אתה לא תנהל את הרושם של עצמך, מישהו אחר כבר יחליט בשבילך מה הרושם שלך.
אל תשכחו, האינטרנט זוכר הכל ולתמיד!

בהצלחה לכולם בניהול המוניטין ברשתות החברתיות.

קבוצות ששווה
להצטרף אליהן!